Judge denies New York City’s request for outtakes from Ken Burns’s Central Park Five

More than five months after subpoenaing notes and outtakes from The Central Park Five, a crime documentary about the 1989 arrest and conviction of five innocent young men over the rape and assault of a jogger in Central Park, lawyers for New York City were rebuffed in their attempts to gain hold of the film’s unused footage for evidence in an ongoing federal lawsuit. The decision came on the evening of Feb. 19, as reported by the New York Times. Co-directed by Ken Burns, his daughter Sarah and longtime Burns producer David McMahon, based on extensive research from Sarah, the film was released in theaters in fall 2012 to critical acclaim and will air on PBS in April. The city had accused the filmmakers of biased reporting when it filed the Sept.

Former executive director of Oregon’s JPR sues over dismissal

The former executive director of Oregon’s Jefferson Public Radio has filed a lawsuit against Southern Oregon University and the Oregon University System alleging blacklisting and breach of contract in his March 2012 dismissal, among other claims.

SOU dismissed longtime JPR chief Ron Kramer after a university audit found a conflict of interest between his roles as both head of JPR and as executive director of the JPR Foundation, a related nonprofit that had undertaken restoration of historic properties. Yet the university had previously approved of Kramer’s dual role, the lawsuit claims.

According to the lawsuit, SOU first proposed in February 2012 that Kramer should resign as executive director of the Foundation. Kramer then filed a grievance with the university, which it rejected, the lawsuit says. He filed another grievance in July, and a grievance committee of the university found that SOU President Mary Cullinan failed to comply with university policies in dismissing Kramer. The lawsuit also points out that Paul Westhelle, who replaced Kramer as executive director of JPR, is now serving in the same role with the JPR Foundation as well.

Science Friday settles tradmark lawsuit over creationist Real Science Friday

The production company behind NPR’s popular Science Friday has reached a settlement in its trademark infringement lawsuit filed against Colorado preacher Bob Enyart and his show, Real Science Friday, which has now been rebranded Real Science Radio, the National Center for Science Education reports. In a Dec. 28 letter to the court, Manhattan-based Sciencefriday Inc., the company behind the show heard on more than 300 NPR stations, and Bob Enyart Inc. said a settlement had been reached but terms of the deal were sealed. The main visible concession seemed to be name change of the show. The lawsuit was filed in the Supreme Court State of New York, County of New York in Manhattan Nov.

Science Friday suing creationist preacher for trademark violation

The company behind NPR’s Science Friday show is suing a Colorado preacher and radio host for trademark infringement and cybersquatting with his radio show that debunks evolution, Real Science Friday. The lawsuit was filed in the Supreme Court of New York  by Manhattan-based Sciencefriday Inc., the company behind the weekly program heard on more than 300 NPR stations. The complaint names Real Science Friday co-hosts Robert A. Enyart and Fred Williams, as well as the company Bob Enyart Inc.

News of the lawsuit was first reported in the New York Post. Real Science Friday promotes creationism and focuses on science that shows “evidence for the creator God including from biology, geology, astronomy, and physics.” The lawsuit alleges that the show’s companion website, www.realsciencefriday.com, violates the Anticybersquatting Consumer Protection Act by attempting to misdirect web users who are looking for the companion website to NPR’s Science Friday show to Enyart’s main website www.kgov.com. Sciencefriday Inc.,  is asking for a permanent injunction, at least $100,000 in punitive damages  and transfer of ownership of the www.realsciencefriday.com website domain.