Deep linked video increases exposure, bandwidth costs

AOL and Microsoft video services are deep linking to public TV content, reports Dennis Haarsager via his Technology 360 blog, which allows users to access pubcasters’ video while bypassing their home pages (and sponsor messages). The search engines generate much more traffic than sites can attract on their own, but “the desire to control content we produce runs deep within the television industry, so it’s bound to stir things up as more people realize . . . how some video sites are accessing content,” Haarsager writes.

Tomlinson to lose another broadcasting post?

A Senate panel is tabling President Bush’s re-nomination of former CPB chair Kenneth Tomlinson to the Broadcasting Board of Governors in the wake of a damning probe into his actions as U.S. broadcast chief, Reuters reports (via the Washington Post). The BBG oversees government international programming like Voice of America, Radio Sawa and Radio and TV Marti. Tomlinson’s current term as BBG chair ends when Congress adjourns later this year, but President Bush could re-install him without opposition with a recess appointment. Elsewhere, a Bloomberg columnist wonders “Why do preachy Republicans behave so badly?”

Will AIR help to rehab journalism’s image?

Journalism thinkers hope WNET’s “AIR: America‚Äôs Investigative Reports” gives “the profession a badly needed image boost,” reports the New York Times. The weekly public affairs show, which debuts Friday, will showcase notable news investigations.

Web projects rethinking investigative journalism

Calling all citizen journalists: Jay Rosen, NYU journalism professor and media blogger, may have an assignment for you. His NewAssignment.net, an experimental project partially funded by Craigslist founder Craig Newmark, aims to use both media pros and amateurs to develop a new, collaborative form of investigative journalism. Have an idea for an investigation? Rosen is looking for suggestions. See also PBS.org’s Mark Glaser and other examples of collaborative civic journalism initiatives, such as the Sunlight Foundation’s “Exposing Earmarks” project.

Tomlinson responds to allegations

Kenneth Tomlinson responds to the report by State Department investigators on his activities as chairman of the Broadcasting Board of Governors: “I believe it will become clear that this investigation was inspired by partisan divisions,” he says.

Tomlinson accused of missteps in other federal gig

A State Department probe found that former CPB Chair Ken Tomlinson improperly gave a job to a friend in his continuing role as chair of the board that oversees Voice of America, the New York Times reported today. Investigators also allege that he supervised his horse racing stable from a government office. A two-page summary of the report said Tomlinson billed the government for more days of work than permitted, including days when he also billed hours to CPB. Three members of Congress, alerted by a whistleblower, asked for the probe in July.

PBS pundit’s label revisited

After the flap about misleading on-screen identification of “conservative commentator” Karen Czarnecki, Ombudsman Michael Getler and his readers offer PBS and producers of To the Contrary a few pointers on Journalism 101.