Fred Friendly’s solar-powered plan to give public TV independence

... Friendly began toying with an idea for a permanent source of funding for noncommercial television. In the spring of 1966 he began considering the possibility that synchronous satellites might provide the magic potion for the fourth network....

Radio gets in on the Act

The plan was for a Public Television Act with no mention of dusty old radio. Not everyone signed on to the plan. Readers’ sympathies will be divided by this narrative adapted from Jack Mitchell’s new book, Listener Supported: The Culture and History of Public Radio, issued in March 2005 by Praeger Publishers.You may root for the TV side or the radio side out of professional allegiance. Or you may instinctively align with the underdog, despite its rascally tactics — or perhaps because of them. The underdog in 1967 was radio, then a has-been technology that TV expected to leave behind.

Radio gets in on the Act

The issue had been decided, Fletcher said. Congress would pass the Public Television Act and create the Corporation for Public Television. To bring radio in at that point, he concluded, would "change the scenario."

Saudek’s Omnibus: ambitious forerunner of public TV

When producer Robert Saudek died in 1998, his New York Times obituary called him "the alchemist-in-­chief of what is often called the golden age of television." From 1952 to 1961, the product of Saudek's alchemy was Omnibus, a weekly that did what public TV now aspires to do, but on commercial network TV. It turned out to be one of the last but finest gasps of the Cooperation Doctrine — the notion that commercial broadcasting could ignore the bottom line and the largest available audience. [More on the Cooperation Doctrine.]

For the December 1999 pledge drives, PBS distributed the first-ever TV retrospective on the famous series, "Omnibus: Television's Golden Age," from New River Media. The writers are William M. Jones, professor of political science at Virginia Wesleyan College and author of Omnibus: American Television's Season in the Sun, from Wesleyan University Press, and Andrew Walworth, executive producer and president of New River Media.

An Age of Kings: an import becomes public TV’s first hit

It was public TV's first unqualified national success, a smash hit. Before Masterpiece Theatre, American Playhouse or Hollywood Television Theatre, there was An Age of Kings, Shakespeare's history plays in 15 parts, a chronicle of Britain's monarchs from Richard II (1399) to Richard III (1484).

FCC Notice on DBS Public Interest Obligations, November 1998

Before the FCC 98-307

Washington, D.C. 20554

In the Matter of Implementation of Section 25 of the Cable Television Consumer Protection and Competition Act of 1992 Direct Broadcast Satellite Public Interest Obligations

MM Docket 93-25


Adopted: November 19, 1998
Released: November 25, 1998

By the Commission: Chairman Kennard issuing a statement; Commissioners Furchtgott-Roth; Powell and Tristani dissenting in part and issuing seperate statements. TABLE OF CONTENTS



IV. DISCUSSION paragraph

A. Definition of Providers of DBS Service


Fred Friendly: ‘a tough man but, my God, full of ideas’

Fred W. Friendly, the legendary CBS News producer who tried to bring innovation to public TV in the 1960s and later developed a celebrated series of televised seminars on major public policy issues, died March 3 at his home in New York City. He was 82. "He was a great broadcaster, a great innovator, a great friend of public television," observed PBS President Ervin Duggan in a release. At CBS, Friendly worked for years with Edward R. Murrow, producing many of his appearances, including the milestone 1954 report that questioned Sen. Joseph McCarthy's anti-communist campaign and the famous CBS Reports: "Harvest of Shame" on the lives of migrant workers, aired in 1960. He was named president of the news division in 1964 and quit two years later when the network carried an I Love Lucy rerun instead of a Senate hearing on the Vietnam war.

Having ‘done the job,’ Carlson will depart CPB

Richard Carlson, a Republican credited with defending public broadcasting from attacks by members of his party, announced Jan. 24 that he will leave the CPB presidency June 30 or before. He opposed overlapping stations and pushed new rules to limit grants to them--winning support among politicians but losing the backing of many station execs. He spoke up for objectivity and ideological balance in programs, while spurning demands that CPB take a more intrusive role in programming to detect and correct imbalance. He trimmed the CPB bureaucracy and paid a quarter of the staff to leave, changing its human face, with consequences not yet known.

KQED made its mark by making programs

San Francisco's KQED-TV remains one of the most-watched public TV stations in the country, but, in the 1980s and '90s it suffered under the expectations of a viewership that recalled its early years. David Stewart reminds us of KQED's fertile '50s and '60s. In his history of public TV, The Vanishing Vision, James Day recalls that the first year of KQED/San Francisco, 1953, was nearly its last. Its headquarters was in the back seat of a station wagon. Day, the president, and a staff of eight had managed to keep the station on the air, but the board, alarmed by its increasing debts, had decided to call it quits.